Šio tinklaraščio pranešimų skaičius: 907

Pastorės Anželikos tinklaraštis

Baltojo kaspino viltis, arba kaip įveikti smurtą prieš moteris artimoje aplinkoje?

2017 28 lapkričio | Trumpai

  1. Pradžia
  2. /
  3. Trumpai
  4. /
  5. Baltojo kaspino viltis, arba...

Baltojo kaspino viltis, arba kaip įveikti smurtą prieš moteris artimoje aplinkoje?Labdaros ir paramos fondas „Frida“, jau trečius metus iš eilės lapkričio 25 – gruodžio 10 dienomis Kaune ir Vilniuje organizuoja tradiciniu tampantį „Baltojo Kaspino” festivalį (visa festivalio programa nemokama: http://kaunozinios.lt/renginiai/baltojo-kaspino-festivalis-2017-menas-stipresnis-uz-smurta_107339.html).

Balto kaspino simbolis (viltis) ir juodi drabužiai (gedulas), taip tą dieną apsirengia akcijos dalyviai, yra solidarumo išraiškos ženklas moterims, kurios patiria smurtą. Tokiu būdu meno, mokslo, kultūros žmonės, kolektyvai, visuomenės veikėjai, bažnyčios ir visa bendruomenė kviečiami prisidėti prie pasaulinės akcijos, skirtos atkreipti dėmesį į smurtą prieš moteris artimoje aplinkoje. Pirmą kartą su šio festivalio šviesia idėja teko susipažinti prieš keletą metų dėka draugų, kurių socialinio / filosofinio šokio grupė „Spokšok“ kasmet dalyvauja festivalyje. Ir šiais metais grupė šoks festivalio uždarymo dieną. Mūsų tautoje tokia idėja labai sveikintina. Esame labiau linkę nuslėpti savo problemas ir tyliai iškęsti visas bėdas, nei jas atvirai išnagrinėti ir spręsti.

SpokšokDžiugina, jog Lietuvoje pradėta vis labiau artikuliuotai kalbėti apie smurto problemą. Šiais metais ir garsūs visuomenės vyrai segėjo baltojo kaspino ženklelį – moterims gyvenimo be smurto vilties simbolį. Norisi linkėti, kad prasidėjęs švietimo procesas, vis labiau augtų ir ateityje. Turėtume visi, vyrai ir moterys, aiškiau suvokti šio blogio slankiojantį šešėlį tautoje. Šiurpina Lietuvos smurto artimoje aplinkoje statistika – 2016 metais policija mūsų šalyje vyko 66 547 kartus reaguodama į kvietimus, susijusius su smurto atvejais prieš moteris. O kiek dar yra nutylėtų, „iškęstų“, dėl įvairių priežasčių slepiamų atvejų, kuriuos dengia ir pačios moterys?.. Smurtas artimoje aplinkoje moters atžvilgiu dažnai reiškia ir smurtą prieš vaikus. Apie tai mąstant, pravartu prisiminti, jog nebegyvename Žemaitės kūrinio „Marčios“ aprašytoje aplinkoje, o XXI a. Lietuvoje. Deja, kaip tada, taip ir dabar smurto prieš moteris, patyčių, prievartos tema išlieka gyvybiškai aktuali.

Portale „15min“ bei „Kauno žiniose”  labdaros ir paramos fondo „Frida“ direktorė Daiva Baranauskė taikliai pastebi problemos esmę bei ieško sprendimo būdų: „Lyčių smurto problema sudėtinga, kreiptis pagalbos ir viešai apie tai kalbėti nedrąsu, o visuomenės nuostatos, skatinančios smurtauti, labai gajos. Ko gero efektyviausias, nors ir lėtas būdas jas pakeisti – tai menas. Jis ir yra ta kalba, geriausiai padedanti skatinti tiek visuomenės sąmoningumą, tiek kritinį mąstymą. Baltas kaspinėlis – tradicinis visame pasaulyje žinomas smurto prieš moteris įveikimo simbolis, jį įsisegs visi, kartu su mumis tariantys: „Nulis tolerancijos smurtui!“

Smurtas prieš moteris šeimoje ir visuomenėje gali pasireikšti pačiomis įvairiausiomis formomis: nuo fizinio, seksualinio, psichologinio smurtavimo iki žeminančių moteris nuostatų, bendros patyčių kultūros visuomenėje nukreiptos prieš moters lytį, tiesiog netoleruotinų šeimos ar darbo aplinkoje menkinančių frazių bei epitetų: „jai taip ir reikia“, „ji – to verta“ ir t.t. Liūdniausia, kai tokias frazes pasigauna pačios moterys, taip išreikšdamos pasmerkimo nuostatą kitų moterų atžvilgiu: anytos prieš marčias, motinos prieš dukras, vadovės prieš bendradarbes ir t.t.

Tada į atmintį ateina viena moteriškos neteisybės istorija iš Biblijos. Ji mena patriarchalinės kultūros laikus ir pasakoja apie turtingą bei labai garbingą, tačiau nevaisingą moterį – Sarą, kuri nusprendė atsikratyti savo vergės Hagaros ir jos sūnaus – Abraomo pavainikio Izmaelio. Gimus Izmaeliui Sara pajuto Hagaros tylią panieką, o vėliau ir paauglio Izmaelio pasityčiojimą prieš mažesnį brolį – Izaoką. Kai tai nutiko, Sara nusprendė negailestingai atsikratyti konkurentų, vergės motinos ir jos sūnaus, išvarant juos abu į dykumą. Kaip tai primena ir mūsų laikus, visokius šeiminius ir darbo aplinkoje iškylančius nesutarimus. Teisybės dėlei reikia pasakyti, jog Sara pati davė savo vyrui vergę Hagarą į žmonas, nelyg surogatinę motiną, kad toji pagimdytų jiems palikuonį. Tačiau situacijai pasikeitus, gimus jų, Abraomo ir Saros, pažado sūnui – Izaokui, nusprendė jų atsikratyti. Galima daryti prielaidą, kad ji troško jiems abiems iš anksto suplanuotos mirties. Kas gi gali išgyventi dykumoje? Ar tai nepanašu į norą susidoroti? Tačiau į visą šią neteisybę įsikišo Dievas. Nors Abraomas ir Sara buvo Jo išrinkti žmonės, vis tik jie turėjo savo kliaudų. Dievas gi pats bando atitaisyti neteisybę. Jis išgelbsti Hagarą ir Izmaelį dykumoje, atverdamas jiems gyvasties šaltinį. Jie nepražūva, bet išgyvena. Dievui brangi kiekviena gyvybė. Tai ryškus pavyzdys, kad moteris gali nepalaikyti moterį, bet atsisukti prieš ją išreiškiant smurtines nuostatas, siekiant vienai įsigalėti savo aplinkoje. Tačiau Dievo intencija saugoti ir branginti kiekvieną gyvybę. Jis gelbsti abi moteris (Pradžios knyga 16 sk. ir 21 sk.).

Antrindama D. Baranauskės nuomonei, manau, kad reikia vis plačiau ir įvairesnėms visuomeninės grupėms atvirai kelti šią problematiką, kalbėti smurto tema, ugdant tiek pačių moterų sąmoningumą, tiek visuomenės išsprūsimą apie žmogiškąjį orumą, pagarbius vyrų ir moterų tarpusavio santykius. Galvočiau, kad ir menas, ir švietimas, ir bažnyčia, turėtų kviesti aktyviau ieškoti problemos sprendimo, siekti pakeisti neigiamą stereotipinį požiūrį į moteris ir į vyrus… Beje, svarbu suvokti, jog smurtavimo prieš moteris negalia yra ne tik mūsų tautos liga, ji pastebima daugelyje pasaulio šalių. Todėl Baltojo kasino kampanija yra pasaulinė ir minima kasmet daugelyje pasaulio šalių. (http://www.vmotnam.lt/baltojo-kaspino-kampanija/).
1999 m. Jungtinių Tautų Generalinė Asamblėja paskelbė lapkričio 25 dieną Tarptautinę smurto prieš moteris panaikinimo dieną (IDEVAW), o Baltoji juosta tapo šios dienos simboliu.

Ta proga norėtųsi daugiau prie šios temos prisiliesti. Ketinu publikuoti dar kelis straipsnelius šia tema.

Kyla klausimas, kiek prie šios problemos sprendimo gali prisidėti dvasingumas, tikėjimas? Kaip prie jos priartėji, pasirodo, ši bėda nėra tokia paprasta, kaip iš pradžių atrodo… Gal tikinčiųjų ji neliečia?.. O gal nežinome, kaip tai spręsti ir dažną kartą esame nepasiruošę? Verta pasvarstyti ir šiuos klausimus.

————————-

Šaltiniai:

https://www.15min.lt/kultura/naujiena/renginiai/baltojo-kaspino-festivalis-2017-menas-stipresnis-uz-smurta-29-885818

http://kaunozinios.lt/renginiai/baltojo-kaspino-festivalis-2017-menas-stipresnis-uz-smurta_107339.html

http://www.vmotnam.lt/baltojo-kaspino-kampanija/

https://www.facebook.com/baltojokaspinofestivalis/

0 Comments

Submit a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Kitos publikacijos:

Su mūsų visų Kovo 11-ąja!

Su mūsų visų Kovo 11-ąja!

Atsiminkite šitą dieną, kurią išėjote iš Egipto, iš vergijos namų. Savo rankos galybe Viešpats jus išvedė… (Iš 13, 3) Kovo 11-oji – Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo diena, tarsi istorinis Deja vu (pr. [deʒa vy], sk. dėža vu, liet. jau matyta), dar kartą, po 50 metų...

Kukli valstybingumo pradžia

Kukli valstybingumo pradžia

SU VASARIO 16 – ĄJA – Lietuvos valstybės atkūrimo diena! 💛💚❤️

Ši mūsų tautos diena yra viena iš pagrindinių, nešančiųjų ir laikančiųjų valstybės statinio kolonų.

Apie save

Apie save

Esu Šiaulių bažnyčios „Tiesos žodis” pastorė. Į šį Viešpaties pašaukimą atsiliepiau tautos nepriklausomybės atkūrimo išvakarėse, būdama 20 metų mergina (1990 m. pradžioje)…
Skaityti toliau…

Užsisakyti naujienas

Mano knyga

Knyga

Savaitės skaitomiausi

Popular Posts

Archyvas

Archyvas

Tinklaraščio lankytojai